Oferta szkoleń rad pedagogicznych
w Mazurskim Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli w Ełku
w roku szkolnym 2023/2024
Mazurski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Ełku jest publiczną placówką doskonalenia nauczycieli prowadzoną przez Powiat Ełcki we współpracy z Powiatem Oleckim, Powiatem Gołdapskim, Gminą Miastem Ełk, Gminą Ełk, Gminą Kalinowo, Gminą Stare Juchy, Gminą Prostki, Gminą Kowale Oleckie, Gminą Ruciane Nida, Gminą Biała Piska, Gminą Dubeninki, Gminą Wieliczki.
Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2023/2024
-
Kontynuacja działań na rzecz szerszego udostępnienia kanonu i założeń edukacji klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy, w tym wsparcie powrotu do szkół języka łacińskiego jako drugiego języka obcego.
2. Wspomaganie wychowawczej roli rodziny poprzez pomoc w kształtowaniu u wychowanków i uczniów stałych sprawności w czynieniu dobra, rzetelną diagnozę potrzeb rozwojowych dzieci i młodzieży, realizację adekwatnego programu wychowawczo-profilaktycznego oraz zajęć wychowania do życia w rodzinie.
3. Doskonalenie kompetencji dyrektorów szkół i nauczycieli w zakresie warunków i sposobu oceniania wewnątrzszkolnego.
4. Doskonalenie kompetencji nauczycieli w pracy z uczniem z doświadczeniem migracyjnym, w tym w zakresie nauczania języka polskiego jako języka obcego.
5. Rozwój kształcenia zawodowego i uczenia się w miejscu pracy w partnerstwie z przedstawicielami branż.
6. Podnoszenie jakości wsparcia dla dzieci, uczniów i rodzin udzielanego w systemie oświaty poprzez rozwijanie współpracy wewnątrz- i międzyszkolnej, a także z podmiotami działającymi w innych sektorach, w tym w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dzieci i wsparcia rodziny.
7. Wspieranie nauczycieli w podejmowaniu inicjatyw/działań w zakresie zachęcania i wspierania uczniów do rozwijania ich aktywności fizycznej.
8. Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji.
9. Rozwijanie umiejętności uczniów i nauczycieli z wykorzystaniem sprzętu zakupionego w ramach programu „Laboratoria przyszłości”.
10. Wspieranie rozwoju nauki języka polskiego i oświaty polskiej za granicą oraz tworzenie stabilnych warunków do nauczania języka polskiego za granicą przez Instytut Rozwoju Języka Polskiego im. świętego Maksymiliana Marii Kolbego, Ośrodek Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą oraz beneficjentów
Tematyka szkoleń rad pedagogicznych
– rok szkolny 2023/2024
DYDAKTYKA, METODYKA NAUCZANIA
1. Program nauczania – tworzenie, wybór, modyfikacja
2. Metody i techniki aktywizujące w procesie edukacyjnym
3. Metody aktywizujące w przedszkolu
4. Motywowanie uczniów do rozwijania się. Jak uczyć skutecznie?
5. Ocenianie kształtujące
6. Mnemotechniki – techniki uczenia i zapamiętywania
7. Techniki efektywnego uczenia się
8. Z pasją i zainteresowaniem, czyli jak planować zajęcia pozalekcyjne?
9. Metoda projektów w praktyce szkolnej
10. Indywidualizacja pracy z uczniem
11. Kształcenie u uczniów kompetencji kluczowych
12. Rozwijanie samodzielności, innowacyjności i kreatywności uczniów
13. Podniesienie efektywności kształcenia. Rozwijanie kompetencji matematycznych uczniów
14. Rozwijanie przedsiębiorczości i kompetencji cyfrowych uczniów
15. Edukacja ekologiczna w szkole
16. Rozwijanie kompetencji kluczowych i kompetencji miękkich uczniów (4K - krytyczne myślenie, kooperacja, komunikacja, kreatywność)
17. Kompetencje matematyczne i polonistyczne w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej
18. Diagnoza edukacyjna i pomiar dydaktyczny
19. Elementy programowania w praktyce szkolnej
20. Metodyka edukacji zdalnej
21. Monitorowanie i ocenianie postępów uczniów w edukacji zdalnej
TECHNOLOGIE INFORMACYJNO-KOMUNIKACYJNE
22. Wykorzystanie w procesach edukacyjnych narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia na odległość
23. Platforma Office 365 w kształceniu na odległość
24. Zdalne nauczanie z wykorzystaniem platformy Microsoft Teams
25. Narzędzia TIK w zdalnym nauczaniu
26. Aplikacje Google w pracy nauczyciela
27. Narzędzia do tworzenia quizów i testów online
28. Interaktywne materiały edukacyjne – tworzenie własnych i wykorzystanie gotowych przy pomocy aplikacji smallpdf, liveworksheets, LearningApps, Quizlet, kody QR
29. Narzędzia do zdalnego testowania na Classroomie: jak przygotować i sprawdzić test w formularzach Google
30. Rozwijanie kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli. Bezpieczne i odpowiedzialne korzystanie z zasobów internetowych w sieci
31. Tablica interaktywna narzędziem wspomagającym proces dydaktyczny
32. Interaktywny ekran dotykowy narzędziem wspomagającym proces dydaktyczny
33. Profilaktyka uzależnień cyfrowych
34. Cyberzagrożenia. Rodzic – uczeń – sieć
35. Wykorzystanie TIK w pracy z uczniem o SPE
36. Badanie umiejętności uczniów za pomocą zasobów cyfrowych
37. Zasoby i funkcjonalność Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
WYCHOWANIE
38. Doskonalenie kompetencji wychowawczych nauczyciela
39. Agresja w przedszkolu. Gry i zabawy dla przedszkolaków zapobiegające agresji
40. Profilaktyka agresji i zaburzeń zachowania. Rozwiązywanie problemów wychowawczych
41. Profilaktyka uzależnień w szkołach i placówkach oświatowych
42. Radzenie sobie w sytuacjach trudnych wychowawczo
43. Działania wychowawcze szkoły. Wychowanie do wartości, kształtowanie postaw i respektowanie norm społecznych
44. Kształtowanie patriotycznych i obywatelskich postaw uczniów
45. Wolontariat w szkole – aspekty praktyczne i prawne
46. Agresja, przemoc, wykluczenie społeczne w szkole/placówce
47. Jak sobie radzić z niepożądanymi, prowokacyjnymi zachowaniami uczniów. Metoda konstruktywnej konfrontacji
48. Dzieci w relacjach – co się dzieje w grupie rówieśniczej? Integracja zespołu klasowego
49. Profilaktyka uzależnień behawioralnych
50. Wychowanie i profilaktyka w szkole, czyli sposoby realizacji zadań wychowawczych w kształceniu zdalnym i stacjonarnym
51. Efektywna współpraca z rodzicami
52. Rodzice a rozwój dziecka. Propozycje spotkań z rodzicami
53. Dyscyplina w klasie, czyli rzecz o zachowaniu
54. O roli rozmowy w rodzinie. Nauczyciel – przewodnik po komunikacji interpersonalnej
55. Praca z uczniem sprawiającym trudności wychowawcze
56. Postępowanie w przypadku podejrzenia dysfunkcji w rodzinie
57. Współpraca z rodzicami w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla ich dzieci w edukacji wczesnoszkolnej
58. Depresja u dzieci i młodzieży
59. Depresja i zaburzenia lekowe u dzieci i młodzieży
60. Integracja zespołu klasowego
ROZWÓJ ZAWODOWY NAUCZYCIELA
61. Awans zawodowy nauczyciela
62. Etyka zawodu nauczyciela
63. Profilaktyka wypalenia zawodowego
64. Praca w gronie nauczycielskim
65. Trening umiejętności wychowawczych nauczyciela
66. Coachingowe podejście w pracy nauczyciela
67. Zapewnienie wysokiej jakości kształcenia. Tworzenie programów poprawy efektywności kształcenia
68. Analiza egzaminów zewnętrznych w podniesieniu jakości pracy szkoły
69. Analiza, interpretacja i wykorzystanie wyników egzaminu ósmoklasisty, egzaminu maturalnego
70. Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny (IPET) ucznia z niepełnosprawnością intelektualną
71. Współpraca z rodzicami dzieci „trudnych” w szkole/placówce oświatowej
72. Konstruowanie WOPFU, IPET dla ucznia z ASD
73. WOPFU, IPET dla uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego
74. Innowacja pedagogiczna
75. Interpretacja zapisów zawartych w opiniach i orzeczeniach wydanych przez PPP
76. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
77. Konstruowanie programów na zajęcia rewalidacyjne
78. Indywidualizacja pracy z uczniem na podstawie opinii i orzeczeń poradni psychologiczno-pedagogicznej
79. Zapewnienie wysokiej jakości kształcenia oraz wsparcia psychologiczno-pedagogicznego wszystkim uczniom z uwzględnieniem zróżnicowania ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych
80. Wspieranie rozwoju ucznia zdolnego
81. Współpraca szkoły ze środowiskiem lokalnym na rzecz wzajemnego rozwoju
82. Zajęcia rewalidacyjne. Rola pedagoga specjalnego w współorganizowaniu kształcenia specjalnego
83. Wykorzystanie elementów muzykoterapii w pracy z dziećmi w przedszkolu
ZAGADNIENIA ORGANIZACYJNO-PRAWNE
PLANOWANIE I ORGANIZACJA PROCESU EDUKACYJNEGO
84. Aktualizacja wiedzy o zmianach prawnych dotyczących doradztwa zawodowego oraz ich realizacji
85. Ochrona danych osobowych (RODO)
86. Odpowiedzialność nauczycieli i innych osób za ucznia/wychowanka w szkole/placówce oświatowej w aspekcie prawnym
87. Bezpieczeństwo na wycieczkach i imprezach szkolnych
88. Wdrażanie zmian w kształceniu zawodowym, ze szczególnym uwzględnieniem kształcenia osób dorosłych
Oferta przeznaczona jest dla szkół i placówek oświatowych z terenu powiatów:
ełckiego, gołdapskiego, oleckiego i piskiego.
Zgłoszenia przyjmujemy faksem, listownie, pocztą elektroniczną.
Pobierz kartę zgłoszenia na formę doskonalenia zawodowego