Szczegółowych informacji udziela Jan Grzyb, doradca metodyczny edukacji dla bezpieczeństwa, tel. 662 165 493.
Tylko ukończenie takiego szkolenia jest podstawą do uzyskania przez nauczycieli zaświadczenia, które umożliwi im prowadzenie zajęć z udzielania pierwszej pomocy w szkołach i placówkach oświatowych.
ZAPRASZAMY
]]>Szanowni Państwo,
Uprzejmie informujemy, że na stronie KO zostały opublikowane pliki: listy laureatów i finalistów konkursów przedmiotowych, arkusze konkursowe oraz modele odpowiedzi do zadań konkursowych etapu wojewódzkiego.
]]>– Co dostałeś dziś w szkole? – jak wielu uczniów słyszy w domu tylko takie pytanie? Czy polska szkoła jest chora na „ocenozę”? Warto rozmawiać o ocenie szkolnej.
„Alternatywne sposoby i formy oceniania” – to tytuł kolejnej konferencji dla dyrektorów, wicedyrektorów i nauczycieli wszystkich etapów edukacji, zorganizowanej 28 lutego przez nasz ośrodek. Swoje doświadczenia i opinie zaprezentowały na niej zaproszone ekspertki.
Dorota Kujawa-Weinke przedstawiła praktyki szkolne związane z ocenianiem zperspektywy znawcy zajmującego się tą tematyką od prawie 17 lat. Ocenianie wświetle przepisów prawa, powiązanie sposobów oceniania z wymaganiami edukacyjnymi oraz refleksje nad rozdzieleniem oceny szkolnej i związanych z nią emocji to najważniejsze zagadnienia omówione przez Edukatorkę Roku 2020.
O tym, jak przygotować środowisko ucznia a przede wszystkim rodziców do zmiany sposobu oceniania mówiła Kamila Nawrot, pedagożka, polonistka, socjoterapeutka i doświadczona mediatorka sądowa. Ocena szkolna to element wychowawczy w wielu domach a jakakolwiek zmiana w obszarze oceniania dziecka jest istotna z perspektywy rodziny. Zagrożenia i szanse wynikające zinnych sposobów oceniania, po jakie może sięgnąć szkoła, muszą być dyskutowane w partnerstwie z rodzicami uczniów.
Etapy przeprowadzenia szkoły przez zmianę zaprezentowała Magdalena Bujakowska, dyrektor Szkoły Podstawowej w Świdwinie (woj. zachodnio-pomorskie). Placówka ta jest tzw. „szkołą bez ocen”. Niezwykle ciekawe są doświadczenia związane z wprowadzaniem informacji zwrotnej zamiast ocen wyrażonych cyfrą. Liderka tych zmian z pasją, ale bez unikania mówienia o problemach, opowiadała o działaniach w swojej szkole.
Temat oceniania, co zrozumiałe, jest przyjmowany emocjonalnie, budzi wiele dyskusji i kontrowersji. Nie inaczej było podczas konferencji. Wydaje się, że jest to zagadnienie, z którym środowiska szkolne będą się w najbliższych latach musiały poważnie mierzyć.
Konferencja była inspiracją i właśnie początkiem owej dyskusji w naszym regionie. Na pewno MODN w Ełku będzie wracał do tematyki związanej z ocenianiem ucznia.
Konferencja, ze względu na duże zainteresowanie, odbyła się w gościnnej auli ZS nr 1 w Ełku. Przygotowały ją doradczynie: M.Budnik, B. Domysławska, K.Kamińska, A. Opaluch, B. Ramotowska, A.Skrzypiec.
]]>W kontakcie z Wolontariuszem Szlachetnej Paczki wybraliśmy osobę, której pomogliśmy, zmieniając jej sytuację na dobre.
Jak pomaga Szlachetna Paczka?
Rodziny w potrzebie
Szukamy ludzi, którzy znaleźli się w trudnej sytuacji życiowej. Osoby starsze i osamotnione, rodziny wielodzietne, poszkodowani w wyniku nieszczęśliwego wypadku, osoby z niepełnosprawnościami i chore. Paczka dociera do tych, którzy często z trudnościami są pozostawieni sami, z dala od wzroku drugiego człowieka. Nie proszą o pomoc, mimo że bardzo jej potrzebują. Pomagamy im tak, jak sami byśmy chcieli, by ktoś nam pomógł, gdy nas dotknie bieda. Pomagamy tak, żeby zmiana, którą przynosimy, była na dobre.
Wolontariuszki i Wolontariusze
Wolontariat w Paczce zaczyna się od braku zgody na ubóstwo i wykluczenie. Za tym idzie działanie skierowane w stronę zmiany małego świata blisko nas, świata potrzebujących w okolicy. Ta pomoc niesie dobro i daje nadzieję na zmianę w życiu. Bez Wolontariuszek i Wolontariuszy nie byłoby Paczki, to oni są jej sercem. To oni docierają do Rodzin, które dotknęła bieda czy tragedia. Poznają ich historię, starają się o poprawę ich losu.
Darczyńczynie i Darczyńcy
To grupa wrażliwych ludzi, którzy nie są obojętni na innych. Łączą się, by przywracać siłę, godność tym, którzy mają trudniej. Paczkę przeważnie robi średnio ok. 30 osób! Może ją zrobić każdy – w domu, w szkole, w pracy. Chcemy, aby w Darczyńcach i Darczyńczyniach była jak największa radość pomagania dzięki kontaktowi z Wolontariuszem lub Wolontariuszką, dzięki poznaniu reakcji obdarowanej Rodziny. Szczęście, wzruszenie, poczucie bycia ważnym w czyimś życiu – to tylko niektóre z emocji, jakie Paczka wywołuje u pomagających.
Ścieżka doświadczeń wolontariuszy/ek SzP składa się z etapów: rekrutacja i wdrożenie, współpraca z zespołem, praca z rodziną, praca z darczyńcą, weekend cudów i podsumowanie pracy.
Idea mądrej pomocy
Mądra Pomoc to zapewnienie Rodzinom z Paczki dokładnie tego, czego potrzebują, poprzez nawiązanie relacji, która daje nadzieję na zmianę życia. Pomagamy po to, by ludzie mogli pomóc sobie sami.
Dążymy do tego, by ludzie byli w stanie samodzielnie rozwiązywać swoje problemy, radzić sobie z wyzwaniami oraz realizować swoje marzenia.
Kompetencje rozwijane przez wolontariuszy
Poszukiwanie możliwości własnego rozwoju poprzez udział w szkoleniu stacjonarnym oraz szkoleniu e-learningowym dla wolontariuszy SZLACHETNEJ PACZKI;
Działanie w zespole - poprzez udział w spotkaniach organizacyjnych prowadzonych przez Lidera Rejonu lub Lidera Zespołu, raportowanie realizacji zadań według określonych wytycznych oraz bieżącą pomoc Liderowi Zespołu/Liderowi Rejonu;
Komunikacja interpersonalna, obejmująca umiejętności budowania i utrzymywania kontaktów;
Planowanie własnej pracy w krótkiej i długiej perspektywie;
Wprowadzenie do bazy danych ankiet i sporządzonych opisów rodzin i seniorów włączonych do Projektu;
Budowanie marki programu i wolontariatu - udział w happeningach i spotkaniach promujących SzP w rejonie, dbanie o dobrą opinię programu;
Archiwizowanie dokumentów zawierających dane osobowe rodzin potrzebujących zgodnie z wytycznymi;
Praca systemowa z Rodziną w projektach realizowanych w ramach Szlachetnej Paczki, wprowadzanie do systemu informatycznego danych zebranych podczas spotkania z Rodziną.
Sfera kształtowanych postaw jest szczególnie szlachetna: Dostrzeż to, co piękne w człowieku! Inspiruj! Pokazuj szanse i możliwości. Uwierz, że dadzą radę! Daj przestrzeń do wzrostu!
]]>Mazurski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Ełku 11.12.2023 r. był miejscem uroczystego przekazanie aktów nadania stopnia awansu zawodowego nauczycielom dyplomowanym.
Uroczystego wręczenia dokonał Warmińsko-Mazurski Wicekurator Oświaty Wojciech Cybulski. Gratulując nauczycielom zdobycia kolejnego stopnia awansu zawodowego, podkreślił znaczenie nauczycieli w rozwoju dzieci i młodzieży w procesie nauczania i wychowywania.
W swoim wystąpieniu Kurator podkreślił również wagę miejsca uroczystości, wskazując na istotną rolę Mazurskiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Ełku we wspomaganiu nauczycieli w rozwoju zawodowym.
Akty nadania stopnia nauczyciela dyplomowanego odebrało 9 nauczycieli z rejonu Ełckiej Delegatury Kuratorium Oświaty w Olsztynie.
Przejście ścieżki awansu zawodowego nauczycieli przynosi korzyści w postaci wyższych kwalifikacji, lepszego dopasowania ich zainteresowań do wykonywanej pracy, większej satysfakcji z pracy, co skutkuje znaczną poprawą efektywności nauczania.
Gratulacje!
]]>