Niezmienne prawdy pedagogiczne – inspirujące warsztaty pedagogiki Freineta
31 maja odbyła się druga część warsztatów poświęconych koncepcji pedagogicznej Célestina Freineta skierowanych do nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej. Spotkanie poprowadziły doświadczone edukatorki i doradczynie metodyczne – Bożena Ruszkiewicz oraz Ewa Grzanka, które w przystępny i praktyczny sposób przybliżyły uczestnikom kolejne elementy pedagogiki pracy według Freneta.
Główne zagadnienia poruszane podczas warsztatów:
Tygodniowe planowanie pracy – uczestnicy dowiedzieli się, jak planować aktywność uczniów w sposób elastyczny i zgodny z ich potrzebami, a także jak angażować dzieci w tworzenie własnych planów nauki.
Fiszki – ponownie pokazano, jak różnorodnie można je wykorzystywać: jako narzędzie samodzielnej pracy uczniów, sposób na indywidualizację nauczania czy formę zabawy edukacyjnej.
Swobodny tekst – nauczyciele pracowali nad tym, jak wspierać dzieci w samodzielnym pisaniu, inspirowaniu się codziennością i przekształcaniu tekstów uczniów w punkt wyjścia do dalszych działań dydaktycznych.
Uczestnicy warsztatów chętnie dzielili się własnymi refleksjami i pomysłami, a atmosfera sprzyjała wymianie doświadczeń oraz twórczemu podejściu do edukacji. Prowadzące pokazały, że pedagogika Freineta może być skutecznie stosowana w codziennej pracy z dziećmi, rozwijając ich samodzielność, odpowiedzialność i kreatywność.
To kolejne spotkanie pokazało, że nauczyciele są otwarci na innowacje i gotowi na wprowadzanie do swoich klas metod opartych na zaufaniu, współpracy i aktywnym działaniu ucznia.
Dziękujemy wszystkim uczestnikom za aktywny udział a Bożenie Ruszkiewicz i Ewie Grzance za inspirujące prowadzenie zajęć. Już dziś zapraszamy na kolejne spotkania metodyczne!