Strona Główna > Aktualności 2014/2 > 2014.12.03 Przyrodnicy rozpoczęli eksperymentowanie
 
 
 
 
 
 
 
 
 

2014.12.03 Przyrodnicy rozpoczęli eksperymentowanie

3 grudnia 2014 r. odbyło się pierwsze spotkanie uczestników sieci „Doświadczenia i eksperymenty na zajęciach przedmiotów przyrodniczych” z ekspertem.
Koordynatorka sieci przywitała przybyłych nauczycieli i eksperta panią Marzannę Kapuścińską – nauczyciela konsultanta w Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach. Poinformowała uczestników o materiałach zamieszczanych na platformie cyfrowej i zachęciła ich do aktywności na platformie ( aktywność na forum, przeglądanie zamieszczanych plików związanych z tematyką sieci). Następnie zapoznała przybyłych na spotkanie z rocznym planem sieci współpracy i samokształcenia. Plan został zatwierdzony przez uczestników. Uczestnicy zaaprobowali przedstawiony przez eksperta program szkoleń oraz wypełnili ankietę wstępną przygotowaną przez ekspertkę.

Szkolenie rozpoczęło się:
• ćwiczeniem integrującym pt.”Prezent”.

Doświadczenia i eksperymenty na zajęciach przedmiotów przyrodniczych

Doświadczenia i eksperymenty na zajęciach przedmiotów przyrodniczych

Doświadczenia i eksperymenty na zajęciach przedmiotów przyrodniczych

• zadaniem na rozgrzewkę polegającym na przekłuciu patyczkiem napompowanego balonika w taki sposób, aby balonik nie pękł.

Doświadczenia i eksperymenty na zajęciach przedmiotów przyrodniczych

Doświadczenia i eksperymenty na zajęciach przedmiotów przyrodniczych

Doświadczenia i eksperymenty na zajęciach przedmiotów przyrodniczych

Doświadczenia i eksperymenty na zajęciach przedmiotów przyrodniczych

Niektórym nauczycielom udało się wykonać zadanie za pierwszym razem.

Moduł I szkolenia
• Podstawa programowa a eksperymenty i doświadczenia uczniowskie.
Pani Marzanna Kapuścińska przeprowadziła wśród uczestników ćwiczenie, które polegało na pogrupowaniu obowiązkowych doświadczeń zawartych w podstawie programowej zgodnie z etapami edukacyjnymi.

Doświadczenia i eksperymenty na zajęciach przedmiotów przyrodniczych

Moduł II
• Pokazy doświadczeń modelowych i doświadczeń przy użyciu materiałów i przedmiotów codziennego użytku.
Nauczyciele zostali podzieleni na pięć grup zróżnicowanych przedmiotowo. Każdy zespół otrzymał inne doświadczenia do wykonania. Uczestnicy ochoczo przystąpili do pracy.

Doświadczenia i eksperymenty na zajęciach przedmiotów przyrodniczych

Doświadczenia i eksperymenty na zajęciach przedmiotów przyrodniczych

Doświadczenia i eksperymenty na zajęciach przedmiotów przyrodniczych

Doświadczenia i eksperymenty na zajęciach przedmiotów przyrodniczych

Nauczyciele z każdej grupy prezentowali dla wszystkich uczestników swoje doświadczenia i szczegółowo je omawiali.

Grupa I
Pływająca kula oleju

Doświadczenia i eksperymenty na zajęciach przedmiotów przyrodniczych

Doświadczenia i eksperymenty na zajęciach przedmiotów przyrodniczych

Moneta w baloniku

Doświadczenia i eksperymenty na zajęciach przedmiotów przyrodniczych

Doświadczenia i eksperymenty na zajęciach przedmiotów przyrodniczych

Grupa II
Nurek Kartezjusza Wulkan

Doświadczenia i eksperymenty na zajęciach przedmiotów przyrodniczych

Doświadczenia i eksperymenty na zajęciach przedmiotów przyrodniczych


Grupa III
Magnetyczne eksperymenty ChMA

Doświadczenia i eksperymenty na zajęciach przedmiotów przyrodniczych

Doświadczenia i eksperymenty na zajęciach przedmiotów przyrodniczych

Statek w butelce

Grupa IV
Jak rozpoznać substancje niewidzialne (doświadczenie 1 – sprawdzanie obecności tlenu) Tańczące rodzynki

Doświadczenia i eksperymenty na zajęciach przedmiotów przyrodniczych

Doświadczenia i eksperymenty na zajęciach przedmiotów przyrodniczych
Grupa V
Magnetyczny „pies na smyczy”
Jak rozpoznać substancje niewidzialne (doświadczenie 2 – sprawdzanie obecności CO2)

Doświadczenia i eksperymenty na zajęciach przedmiotów przyrodniczych

Doświadczenia i eksperymenty na zajęciach przedmiotów przyrodniczych

Na koniec warsztatów pani ekspert zaprezentowała wybrane zasoby internetowe dotyczące eksperymentowania.

Doświadczenia i eksperymenty na zajęciach przedmiotów przyrodniczych

Doświadczenia i eksperymenty na zajęciach przedmiotów przyrodniczych

Uczestnicy obejrzeli krótki film pt. Jak zmienić śmieci w zabawki do nauki? – wystąpienie Arvind Kumar Gupta – indyjskiego wynalazcy zabawek i popularyzatora nauki .podczas Konferencji INK w 2010 r.

Doświadczenia i eksperymenty na zajęciach przedmiotów przyrodniczych
Pani Marzanna Kapuścińska zaproponowała, aby każdy uczestnik spotkania zaplanował przeprowadzenie doświadczenia, pokazu lub eksperymentu oraz zamieścił na platformie scenariusz (instrukcję) doświadczenia, pokazu lub eksperymentu.
Forma szkolenia oraz profesjonalizm eksperta wpłynęły mobilizująco na aktywność i zaangażowanie nauczycieli. Spotkanie przebiegało w przyjaznej atmosferze.

Koordynator sieci - Regina Merchelska
Fot. Regina Merchelska

 

 
 
Mazurski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Ełku "Wspomaganie placówek oświatowych w Powiecie Ełckim"